luni, 25 iulie 2016

Meniul saptamanal, bucurie in farfurie si portofel

In postarea de azi, las informatii si TRUCURI despre cum poti economisi prin CREAREA unui MENIU SAPTAMANAL.

De ani buni fac cumparaturile si mancarea dupa un meniu dinainte stabilit si recomand oricui aceasta metoda simpla si eficienta, dupa ce am aruncat tone de mancare. Fara exagerare. Cumparam din magazine tot ce-mi pica in mana sau era la oferta, puneam in frigider si odata cu inchiderea usii de la frigider, pierea si pofta mea. Mi-aduceam aminte abia cand se strica sau expira ca am cumparat si X aliment si nici nu m-am atins de el.

La un moment dat, facand cateva calcule sa vad cam pe ce se duc banii mei luna de luna, am constatat cu surprindere ca cea mai mare parte a salariului mi se ducea pe ce "bagam in ghiozdanel" zi de zi. M-am hotarat sa nu mai arunc mancare si mi-am impus o disciplina drastica. Orice colt de paine uscata inseamna bani aruncati. Bani pentru care am muncit numai eu stiu cum.

bani in tigaie
Sursa foto: matthewgingell.com

Voi detalia mai jos metoda meniului saptamanal si cateva trucuri de economisire testate de mine:


- intotdeauna am o foaie si un pix in bucatarie, pe cuptorul cu microunde; ori de cate ori mi se termina ceva de prin casa, trec pe foaie; intocmesc practic o lista de cumparaturi, completand de fiecare data cand am nevoie, in timpul saptamanii.

- pe spatele foii imi trec ce as vrea sa mananc in saptamana care urmeaza, pe masura ce imi vin ideile, avand grija sa am ciorbe si mancaruri care sa nu se repete sau sa aiba aceleasi ingrediente de baza (de ex., daca luni fac sarmale, marti nu voi face pilaf de orez cu ciuperci sau daca luni am gatit paste bolognese, marti nu voi face macaroane cu branza).

- inainte sa plec la cumparaturi, verific sa am pe foaia cu meniul saptamanal cam 2 preparate/zi, adica vreo 12-15 retete / saptamana, sa acopar pranzul si cina; nu trec niciodata pe meniu "luni mananc X, marti mananc Y", ci doar numele preparatelor, vedeti mai jos de ce

- n-am mereu inspiratie pentru meniul saptamanal, asa ca nu ezit sa caut pe Google sau pe grupurile de Facebook retete noi si simple; chiar daca sunt preparate pe care stiu cum sa le fac, caut sa gasesc si alt mod de preparare. Asa incerc diverse variante. Dupa ce am ales o reteta, ii dau print si o asez langa celelalte. Le prind cu un cleste pentru hartie si le duc in bucatarie, agatate intr-un carlig cu ventuza, aproape de zona de gatit. Dupa ce am gatit un preparat iar "publicul" a fost multumit, reteta trece in sertarul cu "retete de repetat". Daca n-am timp sa caut pe net la intocmirea meniului, rasfoiesc aceste retete vechi si aleg ce mi-ar placea sa gatesc din nou.

- merg de obicei in hipermarketuri pentru ca sunt destul de bine aprovizionate si am cam tot ce-i pe lista in acelasi loc. Daca stiu ca uleiul e cu 50 de bani sau 1 leu mai ieftin in alt magazin, nu ma voi duce acolo doar pentru ulei. Timpul de deplasare si transportul pana acolo ma costa mai mult de 1 leu si n-am facut nicio economie. De la buticurile de cartier cumpar numai ce-i urgent si strict necesar. Au preturi mai mari decat in hipermarket. Iau de obicei painea de la butic, sa fie proaspata. Daca-i posibil, prefer sa iau legumele si fructele din piata.

- cand compui un meniu saptamanal cu ceea ce ai vrea sa mananci si iti va fi mai usor sa grupezi cumparaturile (de exemplu: iei un pui mai mare, din pulpe faci o friptura, din piept niste snitele si din restul o ciorba, deci 3 feluri de mancare doar dintr-un singur produs). In plus, nu te mai intrebi zilnic "azi ce mai gatesc?". Cu ingredientele gata cumparate si depozitate in frigider stii mereu cam ce poti gati, dezgheti si prepari cat ai nevoie. Un alt avantaj e ca ai mereu alimente proaspete si in cantitati suficiente, fara sa fii nevoit sa arunci vreun surplus invechit / stricat in frigider. Si evident, totul devine mai economic. Nu-i musai sa gatesti luni varza, marti fasole, miercuri orez, ci alegi din meniul dinainte stabilit orice preparat ai pofta in acel moment. De asta am zis mai sus ca nu bat in cuie pe zile preparatele. Doar cu o zi inainte ma uit pe meniu, aleg ce vreau si scot din congelator ce-mi trebuie pentru masa de a doua zi.

- fac cumparaturi cam o data pe saptamana dupa lista bine stabilita si pe cat posibil am grija sa nu ma abat de la ea; mergand mai des prin magazine mi se lipesc de mana si alte obiecte care poate nu-s urgente si astfel fac economie de timp, bani si combustibil; cand sunt presata de timp, cumpar online de la Cora Drive (am scris in acest articol pe larg despre cum se comanda online). Fie imi livreaza acasa, fie trec eu si ridic produsele de la casa, fara sa ma mai abat prin magazin si sa cheltui inutil. Servicii similare are si Carrefour. de asemenea, se poate comanda si prin aplicatia Bringo, iar in 2 ore produsele sunt livrate la usa. Bani sa fie. 

- inainte sa merg in supermarket mananc, altfel voi fi tentata sa adaug in cos diverse maruntisuri de rontait sau care imi fac pofta pe moment;

- e bine sa faci mereu diferenta dintre nevoie si necesitate atunci cand cumperi ceva, raspunzand de fiecare data la intrebarea "ce se intampla daca NU cumpar acest produs?". Daca-i o nevoie, vei gasi solutie alternativa, daca nu ai gasit inseamna ca e o necesitate si chiar trebuie sa cumperi acel lucru (Exemplu de nevoie - I.: Ce se intampla daca nu iau bilete la teatru in seara asta desi simt nevoia sa ma relaxez? R.: Imi fac acasa o baie cu muuulta spuma, imi pun niste muzica si citesc apoi cartea preferata. Exemplu de necesitate - I.: Ce se intampla daca nu bag benzina desi mai am putina in rezervor? R.: Risc sa nu pot folosi masina sau sa raman ratacit pe coclauri.)

- fereste-te de expresia "am 100 lei, ce pot face cu ei?", in favoarea "cat m-ar costa sa imi iau cutare lucru care-mi trebuie neaparat?".

- am grija mereu sa includ cel putin o data pe saptamana peste si sa am in permanenta legume si fructe proaspete

- regula dupa care gatesc e relativ simpla: daca am facut cumparaturile duminica, atunci la inceput de saptamana voi gati alimentele refrigerate sau usor perisabile, care nu vor rezista pana la final de saptamana (de exemplu ciupercile nu stau in frigider mai mult de 2-3 zile, isi schimba culoarea si nici nu le-as putea congela; in schimb, daca am luat o bucata mai mare de carne, o pot portiona sa fac chiftele pentru luni, restul bag in congelator si voi gati pentru vineri o musaca; in plus, m-ar fi costat mai mult daca as fi cumparat separat, in zile diferite, carne pentru aceste doua mancaruri pentru ca nu as fi luat cantitatea exacta ci mult mai mult de fiecare data).

- urmaresc promotiile reale si ma feresc de ofertele X+1 gratis pentru ca blochez niste bani si cumpar mai mult decat mi-am propus initial. Poate nici nu consum tot acel pachet promotional si ajung sa arunc banii pe fereastra. Profit de reducerile din extra-sezon, pe principiul "Omul gospodar isi face vara sanie si iarna car".


Revenind la ideea de economie, chiar se simte la final de luna. Uneori imi stabilesc un buget in care sa ma incadrez in saptamana urmatoare si creez meniul tinand cont de buget. Astfel, mi-e mai usor sa imi tin cheltuielile sub control si sa estimez pe termen ceva mai lung cam de cati bani voi dispune la un anumit moment (plecarea in concediu, o achizitie importanta, sarbatori, nunti si evenimente costisitoare etc.)

La fel procedez si pentru "bebelusa cea motata", are si ea propriul meniu saptamanal, un meniu pentru bebelusi. Incerc sa ii ofer o alimentatie cat se poate de echilibrata, variata si sanatoasa, s-o cresc responsabil. Un copil chiar are nevoie de o nutritie echilibrata, cel putin in primii ani de viata. Mai greu e s-o conving sa manance, da' asta e alta poveste. 

M-am lungit la vorba, insa stiu ca informatiile va pot fi de un real folos, fiind incercate pe propria-mi piele. Va provoc sa incercati metoda cel putin o luna, o sa va placa si o sa vreti sa continuati. Banii economisiti ii veti putea investi in fericirea pruncilor frumosi sau orice altceva va aduce bucurie. :)

2 comentarii:

  1. Bune sfaturi! Eu nu sunt mereu disciplinata si se mai intampla sa arunc mancare neconsumata / nepregatita la timp, dar nici nu am mereu timp sa gatesc, asa ca un astfel de program, organizat si totusi flexibil imi prinde bine. Multumesc :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag! Eu am vazut clar diferentele dupa ce am inceput sa-mi fac un meniu saptamanal. :)

      Ștergere

Hei, nu plecati inainte de a-mi spune doua vorbe! Pentru mine conteaza parerea voastra! :)